zondag 16 februari 2014

Zijn dagboek (haibun)

Zijn dagboek

Hoe een saaie dag beschrijven? Zo'n dag dat je, wat voor weer het ook is, nergens zin in hebt. Zo'n dag waarop je het liefs thuis blijft, geen mens wil ontmoeten, geen muziek wil horen, geen boek wil lezen. Zo'n dag die je uit moet zitten, tot die eindelijk voorbij is.

Mijn vader en ik leken in bijna niets op elkaar, dat heb ik vaak gedacht. Tot ik, na zijn overlijden, zijn dagboeken las. Waarin hij, naast andere herkenbare dingen, ook zo'n saaie dag beschreef:  "Geen korrel zand heeft zich vandaag in mijn woestijn verplaatst."
Later maakte ik deze haiku:

vandaag
heeft nog geen snaar in mij
ook maar even getrild

Eigenlijk is het een haiku van mijn vader en mij.

4 opmerkingen:

Cees Pieters zei

Mooi stukje Ria!
Pa had ook een haiku dichter kunnen zijn!

groetjes, Cees

Ria zei

Ja, dat had hij zeker!

"vandaag
heeft zich geen korrel zand
in mijn woestijn verplaatst"

Ik vind dat een sublieme haiku!
Bedankt voor je reactie, broer!

Arnold Vermeeren zei

Inderdaad, heel mooi. Die zin van je vader is inderdaad prachtig.

Ria zei

Mijn vader schreef ook prachtige korte gedichten! Maar hij had waarschijnlijk, net als ik in die tijd, nooit van haiku gehoord.