zaterdag 12 oktober 2013

Hertje (haibun)

Hertje

Daar zit ze, rechtop in bed, zo vermagerd dat haar bruine ogen nog groter lijken dan anders. De zusters noemen haar "het vrouwtje met de Bambi-ogen".
Zodra ze me ziet, wijst ze naar het grote raam. Ik ben verrast: vanuit deze kamer heeft ze een vrij uitzicht op de Oude Maas. Een vrachtschip nadert, meerkoeten haasten zich naar het hoge riet, in de verte doemt het silhouet op van een zeilbootje.
"Mooi hè, de IJssel", zegt ze en ik realiseer me, dat ze bij die rivier is geboren, vijfennegentig jaar geleden.

in het bos
een hertenspoor volgen
tot het ophoudt


8 opmerkingen:

Jeanine zei

Mooi Ria, graag gelezen.
Op mijn site staat nu ook een haibun. Ik ga er meer schrijven, de vorm bevalt me.
xx

Jeanine

bouwebrouwer zei

Heel mooi Ria. Vooral de haiku geeft er een scherp kantje aan.

Marleen zei

Breekbaar maar krachtig. Mooi, Ria.

Tino van Kampen zei

letterlijk en figuurlijk prijzenswaardig!

Ria zei

Hartelijk dank voor jullie reacties, Jeanine, Bouwe, Marleen en Tino; ik ben er blij mee!

Jac Vroemen zei

Prachtig. Klein geschenk. Jac

Jac Vroemen zei

Prachtig. Klein geschenk. Jac

Ria zei

Een klein geschenk ook jouw reactie, Jac.