maandag 28 november 2011

haar haiku's

woensdag 23 november overleed
Truus de Fonkert
zij was vele jaren lang lid van haikukern Rotterdam

veel van haar haiku's zijn me dierbaar

Met hun mobieltjes
voortdurend in gesprek -
eenzaam reis ik.

De oude mevrouw -
voorzichtig draagt ze
een tasje met niks

In een ver land
-weids uitzicht vanaf het terras-
kijk ik naar de mieren.

in het boek
met de dure woorden
koekkruimels

het kattenluikje
zo nu en dan kleppert het
alsof ze er nog is

Truus de Fonkert
1933 - 2011

2 opmerkingen:

Arnold Vermeeren zei

Dag Ria,
Een heel andere selectie van haiku's dan ik had gemaakt uit het werk van Truus. Maar ook zo treffend. Zo typisch Truus. We zullen haar missen.

Als reactie op de afscheidshaiku van Truus:

herfstbladeren --
verrimpeld en vergeeld
waaien ze weg, waai ik weg

Schrijf ik nu:

bladloze boom
in de takken
de leegte

Arnold

Ria zei

Wat mooi Arnold!
Het was vorige maand al zo leeg zonder Truus, al had ze nog een haiku ingebracht...

Ria